Vrijdagavond, zonder rond de pot te draaien het was stikheet vandaag! Maar als ik deze avond terug kijk op mijn dag, denk ik “awel gij hebt veel gepresteerd en ‘t was tof!”. Tegelijkertijd vraag ik me af of veel mensen dit kunnen zeggen of ze ook een beetje die verlichte egoïst in zich hebben die ik de laatste tijd echt wel koester.

Verlicht Egoïst

Het verlichte zit misschien wat in de familie mijn grootvader had een boon voor verlichte despoten, hij was streng maar rechtvaardig. Ik herinner me de gesprekken op zondag avond na de scouts  – op zijn Antwerps met pistoletjes vers gebakken vanaf 16.00 uur- rond de filosoof Teilhard de Chardin, over het christelijk geloof en wetenschap, hyperfyscia of hyperbiologie anyway een interdisciplinaire discipline. Het filosoferen, reflecteren, argumenteren… maar niets is wit of zwart er zijn verschillende tinten grijs.

Exercez vous à voir large, net et simple, et allez tout droit, paisiblement, sans vous inquiéter de ce qui se dit.

Pierre Teilhard de Chardin

Maar wat bedoel ik met een verlicht egoïst? Goede vraag… Ik ben een verlicht egoïst, de beslissingen die ik neem zijn goed voor mijn persoonlijke ontwikkeling. In een notendop: leergierigheid, enthousiasme, verwondering en mezelf in vraag stellen.

Staycation

Reflecteren en verwondering dat kan zowel op een nuchtere maag tijdens mijn ochtend wandelingen in de natuur als ‘s avonds in de hangmat met een glas wijn kan, want ook dat is verlicht egoïsme! En vanavond in de zwoele avond zon zat ik daar weer: een merlootje, olijfjes en krekels in de tuin. Je zou Zuid Frankrijk kunnen dromen. Ik kijk terug op mijn dag…

De verlicht egoïst, leergierig en observerend, dit is een rijke dag! Ondernemen en leren, leren en ondernemen, proberen, doen, vallen en opstaan… enige vergelijking met een welbekende ros meisje met lange sokken is zeker geplaatst.

Learntech

De contentmaker – docent

Ik startte mijn dag met de inhoud en aanpassingen van mijn cursus “ondernemen” voor Thomas More. Ik ben blij dat ik terug docent kan zijn en jongeren mag inspireren. Hoe het gaat verlopen weten we nog niet… dus zorg ik dat alles digitaal kan. Het moet blijven inspireren, interactief zijn, discussiëren en brainstormen. Ze moeten vooral doen en inzichten krijgen. Samen met mij materiaal maken, verhalen kunnen vertellen en toepassen. Ik wil hen goesting laten krijgen om te doen, om ondernemend te zijn, om aan te pakken om eindelijk een “swung” te krijgen in die soms toch veel te hiërarchische bedrijven. Ze zijn het niet gewend. Het is soms opboksen tegen de ingedramde gewoontes  van “zitten en zwijgen”. Een uitdaging daar kick ik op! Het is ook constant zelf bijleren verschillende tools uitproberen ,zien wat bij die doelgroep “pakt” en wat niet. Hen uitdagen om verschillende tools zelf uit te testen tijdens groepswerken.

De student

Een beetje later zit ik zelf op een online cursus te studeren over Problem Based Learning. Hoe pak je dit als docent op? Ik zit op een online leerplatform lees, bekijk video’s, discussieer op het forum. Ik grijp direct opnieuw naar mijn cursus ondernemen, kan ik nog iets bijschaven?  Op de middag bij mijn lunch lees ik even een ebook, over sociaal ondernemen als voorbereiding op mijn master in Educational Entrepreneurship, Oulu University.

De platformarchitect ;-)

In de namiddag stuurt een klant een bericht of ik reeds heb gekeken naar het leerplatform waar we mee gaan werken? Of ik inzicht heb in de mogelijkheden en eens wil zien hoe we de leerobjectieven die ik samen met hen heb opgesteld kunnen evalueren. Ik zoek verder uit hoe ik het forum en de community beter kan afstemmen op de evaluaties. Het leerplatform wijst zich zelf uit. Nu ja als je er een paar hebt doorlopen wordt dit makkelijker en makkelijker: het is zoals talen leren, je herkent structuren en test uit.  

3 dimensies, één beleefde werkelijkheid?

Het blijft interessant om op 1 dag deze verschillende rollen als contentmaker, platformbeheerder en student te beleven… Hoe beïnvloed de ene rol de andere en wat beïnvloedt mij en waar loop ik tegen mijn grenzen? 

Ik verwacht vaak meer van discussies en forums op e-learning platforms… Wat vinden jullie? Iedereen zegt wel dat ze kennis willen delen maar als het er op aankomt is het toch wel vaak een gemakkelijk antwoord en weinig reflectie en feedback….

Wijsheid ontstaat tussen neuzen!

Interactie op leerplatformen en in communities, peer to peer learning dat is mijn ding. Dit wil ik uitrekken, versterken! Als sociaal wetenschapper – mee specifiek antropoloog – besef ik mij dat kennis macht is. Dat er een spanning is tussen de opbouw van de eigen kennis en de collectieve kennis. Vertrouwen is een sleutelwoord en hoe krijg je dat in onze virtuele tribes, die als parallelle circuits onze werkelijkheid uitmaken? Hoe kunnen we deze spanning omzetten in een positief iets waar we collectief van groeien?

Dit is misschien iets minder verlicht egoïst… alhoewel ik deze vraag stel omdat dit wel eens het onderwerp van mijn masterproef kan zijn aan de universiteit van toegepaste wetenschappen in Oulu…

Dit was een korte mijmering in mijn beleefde werkelijkheid “leren”. Tijd om in een andere werkelijkheid te stappen. Om deze dag in glorie af te sluiten wil ik even op een andere manier creatief zijn, de avond is nog relatief jong en het is nog steeds warm.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.