Als Cultureel antropologe heb ik gesmuld van het interview van Bloovi met Peter Hinssen “Durven dromen, durven handelen, waarom durven sommige mensen het wel en anderen niet“. Wat maakt dat de ene cultuur meer durft te veranderen dan een andere?

FAITH & BELIEF

Peter gebruikt veel de term “geloven”, mijn vraag wat zou hij gebruiken in het Engels “belief” of “faith”, twee verschillende ladingen. Bij belief kunnen we de betekenis opdelen in drie stadia

  1. Het observeren van een feit -> objectief;
  2. Het erkennen van een specifiek feit, hier zit er enige twijfel;
  3. Het verbeelden dat een feit waar is, dit is niet meer objectief zoals in de eerste stap.

Tijdens de jaren is vooral die laatste stap geëvolueerd naar “een opinie hebben” wat ver weg staat van faith. Faith zou je kunnen bekijken als de som van “belief + action + confidence”. Faith houdt vertrouwen en actie in wat kan leiden tot verandering of innovatie.

“Zit doemdenken in onze aard, cultuur en kunnen we die veranderen?” 

VERANDEREN CULTUREN EN HOE DOEN ZE DAT?

Cultuur wordt zwaar beïnvloed door geloofstradities en eigenlijk kunnen we in het citaat hieronder “religious traditions “ vervangen door “culture”.

Religion traditions are misunderstood if one does not grasp “the faith” which they express. That this traditions are not static but fluid and that as a result of greater knowledge and increased contact between members of different traditions. We have entered a period in which it is no longer possible for traditions to develop in relative isolationWilfred Cantwell Smith ( Faith and Belief – comparative religion 1979)

In welke mate herkennen we bovenstaande niet als we het over bedrijfscultuur, intersectoraal werken en innovatief denken, spreken?

We hebben inderdaad de neiging om onze cultuur te behouden zeker als deze er voor zorgt dat we overleven. “Niemand verandert graag enkel een baby met een natte pamper“, wordt weleens gezegd en dit illustreert mooi wanneer een cultuur bereid is te veranderen.

Als culturen elkaar tegenkomen gaan ze enkel elementen overnemen, die passen in de overlevingsstrategie van de cultuur. In de Voodoo tradities in Brazilië worden bijvoorbeeld elementen van het Christendom vermengd met hun eigen tradities, op voorwaarde dat die een meerwaarde geven aan de bestaande traditie. Zo zie ja binnen de christelijke kerken in Afrika dat het animisme ( geloof in geesten of in dit geval soms uitgebreid naar Heiligen) nog heel erg leeft.

DE EIGEN SUBJECTIEVE WERKELIJKHEID

Verder is het steeds interessant bij een boek om te zien wie het geschreven heeft: leeftijd, gender, nationaliteit, opleiding, geloof … dit alles maakt de schrijver tot wie hij of zij is en beïnvloed zijn/ haar kijk.

Iedereen (be)leeft zijn eigen subjectieve werkelijkheid, die beïnvloedbaar is en verandert naargelang de mate van open minded zijn en de ontmoetingen die je meemaakt en verwerkt in jouw beleving.”
Evelien ;-)

 

Evelien Verschroeven
Observation – imagination – connection

4 antwoorden

Trackbacks & Pingbacks

  1. […] Companies such as Google, Nissan, and IBM have been working with anthropologists (both internally and externally). The anthropologists have functions in various domains: research both within product design and organizational level, within marketing and market research agencies, and certainly also within innovation teams. […]

  2. […] Bedrijven als Google, Nissan en IBM werken al jaren samen met antropologen ( zowel intern als extern). De bedrijfsantropologen hebben functies binnen verschillende domeinen: onderzoek zowel binnen product design als op organisatorisch niveau, binnen marketing en marktonderzoeksbureaus, en zeker ook binnen innovatieteams. […]

  3. […] Can we change culture and  how can we do it? […]

  4. […] niet naar bevestiging. Bekijk de situatie vanuit verschillende dimensies. Wetenschappers noemen dit Integratieve complexiteit. Dit is de wil om verschillende perspectieven te aanvaarden, allen tegelijkertijd en ze te […]

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.