We zitten in een #transitieperiode. De helft van de jobs zal veranderen. Leren zal voor het leven zijn. De klassieke leerperiodes, die we nu kennen, verdwijnen. Levenslang leren wordt de norm. Door de technologische vooruitgang evolueren we verder naar individuele leermomenten, die onafhankelijk van tijd en ruimte staan.
Onze huidige manieren van leren, om leerlingen via voorgeschotelde kennis te veranderen in productieve werkers/ arbeiders, zal niet meer voldoen. In de transformerende wereld creëert men constant #kennis. Naast levenslang leren is ook #schaalbaar leren een must. Met schaalbaar leren bedoelen we dat je je snel aanpast aan nieuwe informatie en ook nieuwe #skills direct kan toepassen.
De interesse van verschillende organisaties, bedrijven en start- en scale ups voor #edtech geeft een mooi beeld van het groeiend ecosysteem. Het weerspiegelt de vele mogelijkheden tot #innovatie, die ontstaan uit openheid en diversiteit.
Wat bedoelen we met Edtech
Een uitdaging waar we op botsten is de definiëring van het het begrip ‘edtech’ en de technologieën die hieronder vallen. Deze vastgelegde term kan het beeld geven dat het enkel over onderwijs ondersteunende apps gaat. Leren is meer dan onderwijs
Levenslang leren is noodzakelijk in de huidige arbeidsmarkt en zal enkel in belang toenemen. Leren verwijst naar de toepasbaarheid van de opgedane kennis, vaardigheden, gedrag en waarden door diegene die leert.
“Tech” staat voor het gebruik van #technologie als tool om dit leren te bevorderen. Enkele voorbeelden zijn:
- online huiswerk begeleiding (cfr. helloprof.com/);
- het behalen van een certificaat via leerplatformen (cf. Coursera);
- het delen van kennis via MOOC (Massive Open Online Course).
Nieuwe technologieën zoals #AI, #VR, #games en apps maken kennis toegankelijker. Levenslang leren wordt flexibeler en persoonlijker.
EdTech markt
De EdTech markt is erg complex en turbulent. Ook op deze markt zijn er disruptors, uit hoeken waar de traditionele Edtech leveranciers het niet verwachten. De connecties tussen de verschillende actoren evolueren voortdurend. Klanten gaan zelf experimenteren, flexibele start-ups stappen mee in de markt, maar ook nieuwe investeerders, de overheid en de grote IT-bedrijven willen zich profileren in deze markt. (Amazon, Microsoft, Google, ERP leveranciers, …).*
Onderverdeling en opportuniteiten binnen Edtech
We kunnen binnen de EdTech drie grote subgroepen onderscheiden;
- K12 ( lager en secundaire onderwijs);
- hoger Onderwijs;
- corporate learning.
Als we kijken hoeveel tijd de “leerder” investeert in het leren dan zien we dat we tijdens de K12 periode 60% van onze tijd spenderen aan leerprocessen. Dit ten opzichte van slechts 12% van onze tijd tijdens ons werkleven.
Gezien de snel evoluerende technische #innovaties is iedereen er van overtuigd dat we continu zullen moeten bijleren. Als we beseffen dat we meer en meer tijd van ons volwassen leven zullen leren, dan weten we dat de tijd gespendeerd aan leren in de subgroep “corporate learning” alleen nog maar zal toenemen. Gezien dat daar ook de grootste financiële investeringen plaatsvinden, zit daar een grote opportuniteit.
Voor het hoger onderwijs is het aandeel van de kost van EdTech klein ten opzichte van de totale kost voor studies. In de VS komen institutionele onderwijsinstellingen in financiële problemen door het kwalitatief aanbod op e-learn platformen.
Hieruit kunnen we de volgende belangrijke conclusies met betrekking tot het business model maken:
- er zijn grote opportuniteiten in de groeiende markt van Edtech;
- zorg dat jouw technische applicatie op en top is, zodat deze kan gebruikt worden door de drie subgroepen en je enkel de content hoeft aan te passen;
- focus op de groep corporate learning.
Enkele internationale cijfers
De #investeringen in EdTech groeien elk jaar. Dit was ook het geval in 2017. Het belangrijkste investering patroon in de leertechnologie-industrie in 2017 zijn de investeringen in leerbedrijven die geavanceerde producten aanbieden. We spreken van geavanceerde producten omdat ze hun basis vinden in de cognitieve wetenschap, kunstmatige intelligentie, augmented reality en neurowetenschappen. De geïnteresseerde investeerders letten er op of de startups al dan niet werken met open standaarden, open source en er een onderlinge compatibiliteit is.
In de afgelopen drie jaar is er meer dan 22 miljard dollar geïnvesteerd in bedrijven, die actief zijn in de leertechnologie. Dit is ongekend in deze branche. Sommigen spreken van een EdTech bubble. Maar is dit wel zo? Het valt op dat de investeringen groeien, maar het aantal bedrijven dat deelt in de koek wordt kleiner. Met andere woorden, er worden grotere bedragen in een kleiner aantal bedrijven geïnvesteerd.
De evolutie van EdTech heeft impact op alle leden en alle sectoren van onze maatschappij.
Trackbacks & Pingbacks
[…] to achieve the maximum pedagogical added value of such tools. There are many tools, but a tool to simply use a tool does not produce the desired […]
[…] lifelong learning. Learning isn’t limited to the classical learning periods as we know today. Our current systems of learning will no longer meet. Today we transact determined knowledge to pupils in ordre to change pupils into productive […]
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!