intelligentie kennis leren innovatie integratieve complexiteit

#Kennis kan men verzamelen, oppotten. Intelligentie is selectief. Beide kunnen getraind worden. In de digitale samenleving neemt intelligentie elke dag een stukje in belang over van kennis. Kennis, #data is goud waard en wordt verhandeld. Zonder context(en), zonder #intelligentie zijn ze niets waard.

“Het nieuwe leren is een manier van zijn, niet van doen”

Er is geen waarheid. Er bestaan enkel verscheidene (beleefde) werkelijkheden. Deze #ruimdenkende instelling is intelligentie. Hoe wordt deze intelligentie gevormd? Het omarmen en integreren van tegengestelde ideeën zorgt er voor dat we een wazige afbeelding van de vorm verkrijgen

Leven we dan nog in een #kenniseconomie of zouden we deze 4.0 versie eerder #intelligentie-economie of “#netwerkeconomie” moeten noemen? Intelligentie was steeds al waardevol, maar nu vormt het de onvermijdelijke toekomst van “leren”.

Om die intelligentie op te bouwen moet je eerst alles wat je weet loslaten. Stap uit je eigen denkkader. en neem een nieuwsgierige positie in met een ruimdenkende, open blik . Als je iets leest met de kritische blik, om er uit te halen wat juist en fout is, dan limiteer je jouw leermomenten. Je gaat een beleving, die verschillende dimensies heeft, beperken tot slechts 2 dimensies.

 

Wat als je niet focust op één punt?

In onze samenleving hamert men op #focus. Heb je verschillende interesses, dan apprecieert men dit niet altijd. Zelf krijg ik ontelbare keren de vraag: “wat doe je?”. Nadien volgt negen op tien keer een reactie: “dat is wel veel… moet je je niet focussen?”

Men laat uitschijnen dat je geen doel kan hebben in je leven als jouw interesses alle richtingen uitgaan. Je bent een ‘eeuwige’ twijfelaar… je moet dringend focussen en “iets” doen met je leven. Mensen worden gepusht om zich te specialiseren en hun leven te wijden aan deze ene gekozen, soms niet voldoende overwogen, expertise.

Kan dit doel dan niet op een #metaniveau liggen?

Versta me niet verkeerd, expertise is waardevol, absoluut! Samen met mensen die Emilie Wapnick multipotentialites noemt, vormen experten uitstekende teams, die zowel in de diepte als in de breedte en zelfs de overlappingen gaan exploreren. Wijsheid ontstaat tussen neuzen!

De ‘#multipotentialites’ zijn geen eeuwige twijfelaars. Ze hebben superkrachten, die we nodig hebben in de 21ste eeuw:

“Idea synthesis, rapid learning and adaptability: three skills that multi-potentialites are very adept at. Skills they might lose, if pressured to narrow their focus. As a society, we have a vested interest in encouraging multipotentialites to be themselves. We have a lot of complex, multidimensional problems in the world right now, and we need creative, out-of-the-box thinkers to tackle them.” Emilie Wapnick

 

Even terug naar leren.

Leren is een vaardigheid. Wanneer je deze vaardigheid over domeinen heen blijft oefenen, wordt je gespecialiseerd als “#leerder”, maar niet op dezelfde manier als iemand die expert is.

Je leert om jezelf continu uit te dagen, om concepten vanuit een breed scala op te pikken. Vanuit deze brede blik leg je je focus op structuren en principes idpv op feiten. Waardoor je, ironisch genoeg, zorgt dat je je sneller in andere domeinen kan inwerken. De# kruisbestuivingen, die ontstaan tussen de domeinen, stimuleren een enorme creativiteit en zorgen voor innovatie. Het is een ontzettend waardevol voordeel!

Zoek niet naar bevestiging. Bekijk de situatie vanuit verschillende dimensies. Wetenschappers noemen dit #Integratieve complexiteit. Dit is de wil om verschillende perspectieven te aanvaarden, allen tegelijkertijd en ze te integreren in een groter meer coherent beeld. Dit beeld zal blijven veranderen en dus nooit compleet zijn: het integreert steeds nieuwe elementen en stoot oude af. Hierdoor blijft de fotoafdruk korrelig en is ze nooit 100% scherp. Ze wakkert wel creativiteit en innovatie aan.

 

Wat zie jij in deze foto?

3 antwoorden

Trackbacks & Pingbacks

  1. […] verbanden leggen associëren: be-denken, be-leven en scheppen in de intersectie. Het ontstaan van kruisbestuivingen. Een prachtig voorbeeld van intersectie en innovatie en creativiteit is Neri Oxman, ze is niet […]

  2. […] dus nooit compleet zijn: het integreert steeds nieuwe elementen en stoot oude af. Men spreekt van integratieve […]

  3. […] have a job … How can we define “feel useful” differently? Can we, as a society, think out-of-the-box to solve this problem? Can we see this as an […]

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.