De transformatie van de maatschappij onder invloed van de digitale innovaties
Technologische evolutie is goed. Ik heb het al meer gezegd: ik vind het geweldig dat techneuten innovatieve tools uitvinden om het (werk) leven aangenamer te maken. Zo kunnen we van “moeten” werken” naar “willen” werken of creëren evolueren. Welke effecten hebben deze innovaties op de transformatie van onze samenleving.
Zo kunnen wij, als mens, ons inzetten op onze talenten en competenties en deze versterken. We krijgen tijd om bezig te zijn met zelfontwikkeling, creatie. Dit bevordert opnieuw innovaties, op voorwaarde dat er met #open mind samen wordt geïnnoveerd. #Kruisbestuiving doorheen sectoren. Ik zie een maatschappij die in de plaats van werken, tijd maakt voor talenten, #zelfontwikkeling en zich kan richten op haar #duurzaamheid.
KRUISBESTUIVING, OUT OF THE BOX EN INDIVIDUALISME
De toepassing van deze technologische innovaties leidt er meestal toe dat het werk efficiënter gebeurd. Routine werk wordt #geautomatiseerd. Bepaalde jobs gaan verloren… anderen komen er bij. Zoals ik hierboven zei het is misschien niet meer nodig om te gaan werken… Een probleem is dat nu de maatschappelijke status, maar ook vaak de eigenwaarde van een persoon, af hangt van het feit “ dat hij/ zij zich nuttig voelt”. Mensen voelen zich niet nuttig als ze geen werk hebben… Hoe kunnen we “zich nuttig voelen” anders definiëren? Kunnen we, als maatschappij, #out-of-the-box denken om dit op te lossen?
Nog een evolutie, die wordt versterkt door de technologische innovatie, is het #individualisme. Ik zeg bewust niet egocentrisme. Onder individualisme begrijp ik “als individu je eigen verantwoordelijkheid opnemen voor jouw zelfontplooiing”. Jezelf laten gelden van je beste kant moet niet perse egoïstisch zijn maar kan leiden dat jouw team, jouw gemeenschap positief verandert.
TECHNOLOGISCHE INNOVATIES ZIJN TOOLS
De technische innovaties zijn tools en vragen, voordat ze toegepast worden, een duidelijk doel. In de bedrijfswereld zien we veel te vaak “het hongerige” naar digitale innovatie of transformatie. Managers willen mee zijn! Met andere woorden ze willen een app’je of willen werken met blockchain of AI. Ik heb niets tegen deze innovaties! Wel tegen het inzetten van deze innovaties zonder een duidelijk doel. Dat holt de meerwaarde ervan uit. Hierbij een oproep aan alle managers. Leer eerst wat de innovatie inhoudt en denk dan na hoe jij ze concreet kan inzetten om jouw bedrijf, jouw collega’s, #stakeholders het aangenamer te maken. Stel je de vraag of deze toepassing bij de #bedrijfscultuur en -waarde, past.
Is het überhaupt niet nodig in deze digitale transformatie, onze waarden als maatschappij, als bedrijf als deel van de maatschappij opnieuw te bekijken? Absoluut!
IN WELKE MATE PAST ONZE MAATSCHAPPIJ ZICH AL AAN DEZE TRANSFORMATIE AAN?
We zien al enkele jaren een evolutie naar een meer feminiene maatschappij. Deze term komen uit een onderzoek van Gert Hofstede, hij onderzocht verschillende culturele dimensies in de wereld. Een van deze dimensies was masculiene cultuur tov feminiene cultuur. Bekijk het als een continuüm.
Goed om te weten is dat tijdens het onderzoek de vrouwen in alle culturen vrij gelijk scoorden op deze dimensie het verschil werd gemaakt door het gedrag van de mannen in de cultuur. Of een land rijk of arm is, heeft geen invloed op deze dimensie. De Scandinavische landen zijn feminiene culturen, de VS, Japan en Engeland zijn masculien.
Wat typisch is voor #masculiene landen is dat mensen “leven om te werken”. Successen, prestige, aanzien, erkenning en veel geld verdienen zijn belangrijk. Studies en competitie op de job vormen een machtsbron. In #feminiene landen werken mensen om te leven, het doel is om middelen te vergaren. Het welzijn van de groep, harmonie in relaties ( zowel privé als zakelijk) zijn belangrijk.
Als je een blik werpt op de cv ’s in masculiene landen dan valt het op dat men het woordgebruik wikt en weegt, deze moeten prestatiegericht zijn. In feminiene culturen heeft men eerder de neiging om zichzelf te onderschatten.
Een masculiene leidinggevende is besluitvaardig, assertief, heeft macht en moet niet perse rekening houden met de anderen. Bovendien is dit sociaal aanvaard. Een feminiene leidinggevende werkt intuïtief en zorgt voor harmonie. Vrouwen in economisch ontwikkelde masculiene landen kunnen een leiding gevende positie innemen, op één voorwaarden ze moeten zich aanpassen en volledig schikken naar de masculiene waarden. In feminiene landen daar en tegen krijgen dienstverlenende beroepen, waar het ego een stapje terug neemt en de communicatie belangrijk is, meer aanzien.
HET BELANG VAN EMOTIES EN VOELEN/ MENSELIJKHEID
Dienst- en zorgverlenende beroepen kunnen minder snel geautomatiseerd worden. Het #emotionele aspect van een job, verbinding, teamwork etc worden belangrijk. In een interview van Magali de Rue met Seth Godin ( BLOOVI) geeft Seth Godin over artificiële intelligentie aan: “Computers zullen nooit voldoende data hebben om op basis van je emoties subjectief advies te geven.” Zo’n typische beroepen zullen dan minder snel geautomatiseerd worden en ook in waardering stijgen, ook in masculiene culturen.
#Teamwork, het #intuïtieve zal aan belang winnen. Enkele feminiene trends: er wordt gevraagd naar de waarden en de “#why” van bedrijven. Een groot deel van de jongeren is bezig met #duurzaamheid. Mindfullness, yoga, zingeving en persoonlijke ontwikkeling krijgen meer en meer aandacht. We gaan van een kennis maatschappij, kennis vind je immer op internet, naar een maatschappij van talenten en competenties. Hoe ga je om met de gevonden kennis, hoe werk je in team samen, wat voel je? Boren we een nieuwe intelligentie aan gestoeld op emoties, voelen, intuïtie en aanpassingsvermogen? Voelen krijgt opnieuw een plaats naast het #cognitieve en er komt een evenwicht.
Uit het onderzoek van Gert Hofstede blijkt ook dat: hoe ouder mensen worden hoe meer feminien ze worden, ook in masculiene landen. Status en succes zijn bewezen eindelijk kan er tijdgemaakt worden om zich te richten naar andere zaken. Gezien de #vergrijzing past dit opnieuw in het plaatsje.
De digitale transformatie versterkt deze evolutie naar meer feminiene culturen. Willen we als mens ons zelf ontwikkelen of geschikte collega’s vinden dan zullen we juist die talenten en competenties zoeken die reeds in feminiene culturen worden gewaardeerd. Seth Godin verwijst in het interview ook naar het belang van de #menselijkheid boven het theoretische kennis: “Vooruitgang en productiviteit krijg je enkel door talent en vaardigheden te koppelen aan menselijkheid”
Evelien Verschroeven
#Observation #Imagination #Connection
Trackbacks & Pingbacks
[…] jobs have a more emotional aspect: the human connection is important. Those are more difficult to automated. Artificial intelligence will have a tough task […]
[…] convinced that thanks to technological innovations, society will become more feminine and feminine characteristics become more worthy and will be more valued. ( link blog). This is not […]
[…] What about transformation and culture? How can digital innovation transform our society? […]
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!