kleuren en creativiteit

Vandaag heb ik vernomen dat Sir Ken Robinson op 21 augustus 2020 overleden is. Hij was een geweldig spreker, een verhalen verteller met de nodige humor en tot he point.  Hij vertelde of leren, onderwijs en creativiteit. Laten we deze passies gemeenschappelijk hebben! Ik denk aan mijn pogingen om creatieve brainstormsessies te doen met de studenten… niet evident. De tweede keer gaat het beter… als je hen hebt overtuigd dat er geen foute antwoorden bestaan….

Etymologie creativiteit: vindingrijkheid, originaliteit en scheppend

“We get educated out of creativity”
Sir Ken Robinson

Je bent creatief als je een originele oplossing bedenkt of doet voor een probleem, het gaat over verbanden leggen associëren: be-denken, be-leven en scheppen in de intersectie. Het ontstaan van kruisbestuivingen. Een prachtig voorbeeld van intersectie en innovatie en creativiteit is Neri Oxman, ze is niet alleen zeer intelligente, creatieve vrouw maar ook een prachtige verschijning. Daadkracht is ook belangrijk, doen en durven doen.

Creativiteit is cool! Ik heb het nodig om te ademen, te leven en beleven zonder voel ik me uitgeblust.

Heb je ooit het boek gelezen “Steal like an artist”, van Austin Kleon? Hij zegt wat Picasso al zei: Kunst is diefstal. Om goed te kunnen stelen ook voor creativiteit is observeren de basisvaardigheid. De eerste stap in het creatief proces. Observeren doe je met al je zintuigen, ruiken, voelen, horen,…en kijken. Observeren daar wil ik het even over hebben.

Observeren

Een post op Facebook groep van leerkrachten meldde: “eindelijk hebben ze nu 24 verschillende potloden voor huidtinten”.  Ik las dit bericht 3 keer. De reacties waren allemaal enthousiast!  

Ik begreep dat niet… neen wacht… laat me het even uitleggen. Ik postte een bericht: “Kunnen jullie mij zeggen waarom jullie als leerkrachten zo blij zijn?” Ik kreeg direct reacties dat “mijn” kinderen misschien geen moeite hadden om hun kleur terug te vinden. Daar ging het bij mij niet om, ik heb ten slotte geen kinderen. Ik verplaatste me terug in mijn kindertijd als enige referentiepunt, zo’n 40 jaar geleden. De referentie naar kleurpotloden die toen bij me opkwam was een doos met 12 kleuren, waarvan bubbelgum – roze zogezegd het dichtst bij mijn huidskleur zou zijn geweest. Oké later misschien baby-roze alhoewel?

Ik heb er nooit een probleem van gemaakt. Ik tekende soms zelf mijn gezichten in een totaal andere kleur – naargelang het stemgeluid van de persoon. Oke, dit laatste…. ik beken ik ben ben misschien wel een beetje raar…

Op dat moment bekeek ik deze vraag ook uit het oogpunt  van Evelien de artist. Geen enkele blanke of gekleurde mens heeft een zelfde huidtint dus mengen moet je sowieso en dat is juist goed denk ik… Dan zie je dat we allemaal uit dezelfde basismengeling komen. Punt uit. Vooral vanuit het standpunt van de rest van de facebookgroep, leerkrachten uit de VS, was dit kort door de bocht.

Ik vroeg me af of de bezorgdheid ook leefde bij de kinderen en of die angst dan niet werd gevoed door de volwassenen en de maatschappij?

Observeer, verbeeld en experimenteer.

Blanke huid is een mengeling van oker, rood of bubbelgum-roze, heb je een wit potlood dan kan je er over gaan. En belangrijk is hoe lang de persoon in de zon of koude heeft gezeten en de reactie van de huid daarop. 😉 Je hebt je kleurtjes. Probeert uit.

Voor de schaduw in een gezicht kan je grijs of zwart gebruiken maar dat komt vaak hard over, gebruik de complementaire kleur, dus in dit geval blauw- paars of blauw- groen om schaduw te creëren. Observeer kijk, probeer, trial en error.

Kinderen zijn niet bang om fouten te maken en als je niet bereid bent om fouten te maken ga je nooit met een origineel scheppend, creatief idee komen. Waarom maken wij ze bang?

Laat ze experimenteren. Laat hen groene mannetjes met oranje bollen tekenen. Laat hen kleuren mengen en hun fantasie de vrije loop gaan.  

Tekenen is verhalen vertellen: in elk van mijn tekeningen zitten verborgen verhalen. Het ene zit in mijn hoofd en fantasie, de andere in de hoofden en fantasie van de observeerder(s). Observeren, verbeelden en experimenteren.

Regels opvolgen, een stappenplan, het juist doen

Duidelijk dat er regels, richtlijnen primeren in de facebook groep, maar niet over kleuren. Hebben kleuren wel regels? En zijn die regels dan voor iedereen hetzelfde?

En als je zegt regels denk ik wellicht 90% van de tijd de pot op! Rebel als ik ben. Ik maak portretten in het blauw of rood en mensen herkennen dat de creatie een mens is… So what?

Lego

Heb jij vroeger ook zo veel gespeeld met lego? Herinner je je het bouwen, het vechten met je broer of zus voor dat laatste blokje van die grootte of die kleur? En vooral opnieuw verhalen verzinnen en dan met gele mannetjes!

Mijn ouders gaven me de lego en het doosje met de afbeelding. Het plannetje hielden ze ergens geheim bij. Trek nu je plan. Observeer, zie welke stukjes je hebt. Zoek het uit! Maak zelf iets. Het puzzelen, soms gefrustreerd en dan toch een eigen geweldige creatie maken dat waren de mooiste momenten!

“het mooiste moment is dat moment juist voor je de honingpot opendoet en proeft.”
Winnie de Poeh

Deze herinneringen kwamen bij me op nadat ik de Tedtalk van Sir Ken Robinson opnieuw bekeek.


0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.